Verdiepingsprofiel Online

Het lectoraat Youth Spot ontwikkelt een verdiepingsprofiel Online. In het profiel wordt aandacht besteed aan waarom jongeren online zijn, word je je bewust van je eigen online handelen en wordt stapsgewijs het werken in de online leefwereld van jongeren uiteengezet. Je verdiept je kennis over de online leefwereld met een profiel dat gebouwd is op (wetenschappelijk) onderzoek en praktijkkennis. Je breidt je vaardigheden uit (zoals contentcreatie) en werkt aan specifieke thema’s gericht op de online weerbaarheid van jongeren (denk aan mentaal welzijn, digitaal pesten,concentratie, gokken en challenges).

Leerdoelen

  • Methodisch reflecteren op online werken.
  • Werken aan online weerbaarheid (vervolg op online handelen in het Kernprofiel).
  • Digitale vaardigheden: denk aan omgang met diverse actuele online platforms, maar ook zelf passende content kunnen maken.
  • Dilemma’s en actuele aandachtspunten. 

Verantwoording

Op basis van praktijkgericht onderzoek met 47 jongerenwerkers in de periode van 2020-2022 bracht het lectoraat Youth Spot een handreiking uit die beschrijft hoe jongerenwerkers methodisch handelen in de online leefwereld van jongeren: Todorović, D., Koetsenruijter, R., Manders, W., & Sieckelinck, S. (2023a). Echt zijn in de online leefwereld: Een handreiking voor jongerenwerkers. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. In deze handreiking worden zeven verschillende methodische stappen beschreven over hoe jeugdwerkers (kunnen) handelen in de online leefwereld. Deze methodische stappen geven structuur aan de begeleiding van de jongeren. Het betreft de aspecten die maken dat een jongerenwerker systematisch te werk gaat in het contact met jongeren en hun omgeving. De volgorde waarin de methodische stappen worden doorlopen kan verschillen en is afhankelijk van de uitgangssituatie en wat er aanwezig is in de situatie. Bij elke methodische stap krijgt de lezer concrete voorbeelden en/of tips mee.

Dit profiel start in 2026.