Verdiepingsprofiel Ervaringsdeskundigheid
Het lectoraat Youth Spot ontwikkelt het profiel Ervaringsdeskundigheid. Uit onderzoek van Youth Spot blijkt dat jongerenwerkers hun ervaringskennis inzetten om een relatie met jongeren op te kunnen bouwen waarin jongeren zich veilig en gerespecteerd voelen. Daarnaast benutten zij ervaringskennis om jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling door hoop en perspectief te bieden. Wel is het inzetten van ervaringskennis iets waar jongerenwerkers zoekende in zijn: ‘Wat deel ik wel en niet?’, ‘Wanneer deel ik iets van mijn eigen ervaringen?’ en ‘Hoe ga ik om met thema's die voor mijzelf nog kwetsbaar zijn?’ Je werkt in het profiel Ervaringsdeskundigheid vanuit kennis die binnen Youth Spot opgedaan is in ervaringskennis/ ervaringsdeskundigheid in het jongerenwerk. Enerzijds gaat het over hoe je zelf je ervaringskennis (of ervaringsdeskundigheid) in kan zetten in contact met jongeren. Anderzijds gaat het over welke eisen het werken met ervaringsdeskundigen stelt aan alle betrokkenen: van beleidsmakers, organisaties, jongerenwerkers tot de jongere(n). In dit profiel worden beide sporen behandeld. Daarnaast leer je betekenisvolle ervaringen uit het levensverhaal van jongeren te herkennen en leer je de kennis die hieruit haalt functioneel te benutten in de ondersteuning van jongeren.
Leerdoelen
- Herkennen van betekenisvolle ervaringen uit het levensverhaal van jongeren.
- Welke kennis je hieruit kan halen.
- Hoe je deze kennis functioneel kan benutten in ondersteuning van jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling en bevordering van maatschappelijke participatie.
Onderzoek
Binnen lectoraat Youth Spot is onderzoek gedaan naar hoe jongerenwerkers van verschillende organisaties in het land hun eigen ervaringskennis inzetten. Hieruit blijkt: jongerenwerkers zetten hun ervaringskennis in om een relatie met jongeren op te kunnen bouwen waarin jongeren zich veilig en gerespecteerd voelen en zich meer open gaan stellen. Daarnaast benutten zij ervaringskennis om jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling door hoop en perspectief te bieden. Ook geven ze aan dat ze weinig handvatten hebben bij het inzetten van hun ervaringskennis, ze zijn vaak zoekende in hoe ze hun eigen ervaringen functioneel kunnen benutten in de ondersteuning van jongeren. Ze stellen zichzelf vragen als; ‘Wat deel ik wel en wat niet?”, ‘Wanneer deel ik iets van mijn eigen ervaringen?” en “Hoe ga ik om met thema’s die voor mijzelf nog kwetsbaar zijn?”.
Dit profiel start in 2026.